Bygget del1

En ny arbetsvecka framför mig efter en skön helg. Barnen sov hos sin farmor och farfar lördag till söndag och vi fick lite mer tid med varandra, jag, min fru och den lilla. Dock så sov inte minstingen så bra på natten, blev ingen sovmorgon eller någon längre sov period. Men vad gör väl det, går att ta igen det senare… om typ femton år:-)

 

Vad gjorde vi annars, staketet på framsidan som vi hade planer på att bygga i helgen har satt fart. Min far och jag började lite smått på söndagen att införskaffa lite virke på ByggMax. En bra bygghandel med "rätt" så bra priser, sedan att personalen inte visste så mycket drog ner det lite. Det blev lite tricksit att försöka få in fem meter långa reglar i bilen. Vill bara säga att vi tog min fars bil, jag är alldeles för rädd om min bil för att köra en massa virke i den. Men såklart uttryckte jag mig inte så till honom, sa bara att det passar bättre om vi tar din bil ;-) Inne på ByggMax lastade vi in vad vi skulle ha i bilen, för att sedan såga till dem i lite mindre bitar i sågbänken. Måste sätt rätt roligt ut när min far körde och jag sprang bakom bilen och höll i dem långa reglarna. Men fram till sågbänken kom vi, där kom nästa problem. Hur ska vi få fast koffertluckan så den inte slår när vi åker. Det fick bli en konstruktion med remmar och spännband, både här och där.

 

Väl hemma började vi med att slå ner stolpskor och regla upp ramen. Min fru och min mor tyckte nog inte vi var dem vassaste verktygen i lådan, när vi stod och kliade oss i huvudet över hur det skulle bli. Men efter lite regn, tänkande, sågande och skratt var ramen på plats och det var dags att ta kväll.

 

Efter jobbet idag blir det till att bygga lite mer, hoppas jag inte springer in i något problem bara :-)  Ska ”bara” stanna till och köpa trallskruv, jag föredrar dem framför vandliga skruvar. Trallskruven behövs inte förborras då det sitter en specialspets på den, den gör så att träet inte spricker och att man kan skruva långt ut på virket. Vanlig skruv har en tendens att spräcka virket om man skruvar för nära kanten.

 

Lovar att det kommer upp bilder på bygget, om det blir bra vill säga ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0