Studera = fattig!

Regnet det bara öser ner och solen har gått i ide och värmen har tagit semester. Jag har alltid haft semester tidigare när jag har jobbat. Nu är det första ”sommaren” jag har sommarlov från högskolan. Jag jobbar hela sommaren för att kunna överleva och försörja familjen, men det är inte lätt. Speciellt när man har timlön och får lönen en månad efter. I maj fick jag ett halvt studielån, i juni och juli inget och lönen kommer en månad efter. Det blir ett glapp på en månad utan pengar, hur ska man lösa det? Det pratas så mycket om att det är viktigt att vidarutbilda sig och studera vidare, men hur tänker dem under sommaren. När man har studielån och tilläggslån, varför kan man inte få för sommarmånaderna också. Det är inte bara jag som är studerande förälder, vet att det är fler som har det svårt under sommaren. Förstår dem som inte vill läsa vidare, för det är ett helvete att få det att rulla.

 

Vi har verkligen inte pengar nu under sommaren att göra saker för, som ”alla” andra som inte studerar har (finns undantag). När vi får pengar (i slutet av augusti när barnens skolor och min har börjat) är sommaren över, det är ju nu vi vill göra saker. Våra bekanta och släktingar åker dit, gör det och köper det. Men när vi knappt kan köpa glass åt barnen är det något som är fel, att hela tiden väga saker fram och tillbaka… om vi gör det kan vi inte göra det andra. Jag pratar inte om en vecka på Öland och en rest resa, utan om vi ska spela minigolf med barnen eller åka till stan och köpa glass. Låter kanske bitter, men det är fan inte roligt när vi inte kan göra något speciellt under sommaren. Vi gör saker som vi brukar göra annars med, som att sova över ett par nätter på landet med bekanta. Eller åka till svärfar/svärmor, det är ju saker man gör året runt.

 


 

Pengar är inte allt, men det underlättar en hel del… För ALLT kostar pengar och under sommaren kostar allt lite till. Studera = fattig!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0